"Ring Fredrik Reinfeldt!"


Jag passerade en stor skara människor som stod vid Sergels torg idag där plakat, bilder och tända ljus till minne av drabbade i Iran skådades. En persisk man talade till åhörarna kring oroligheterna i Teheran, som pågår efter att Mahmoud Ahmadinejad är återvald som president.

Tack vare att mannen talade på svenska hade jag möjlighet att stanna och lyssna, och ta in vad han sa. Det, tillsammans med alla bilder, slagord och förkrossade människor gjorde att jag blev ganska tagen av situationen.

Han uppmanade svenska medborgare att kontakta UD, EU-minister Cecilia Malmström, Utrikesminister Carl Bildt, och till och med Fredrik Reinfeldt.

"Ring honom! Skicka ett mail", vädjade han.

Jag kunde inte hålla mig, utan jag gick fram efter hans anförande och tackade för att han tog det på svenska, så att man äntligen kunde förstå något av vad dessa demonstrationer innehåller i ord.

Jag är inte särskilt insatt i situationen i Iran, men nu har jag en förståelse och känner en verklighetsanknytning. Jag är rörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0